Kodėl nesutaria skirtingos kartos?

Faktai apie kartas
Remiantis W. Strauss‘o ir N. Howe kartų teorija, karta – tai kas 20 metų užauganti nauja, unikali žmonijos grupė, kuri formuojasi savitu laikotarpiu, paženklintu politinių krizių, kultūrinio pakilimo, technologijų proveržio. 1990 metais autoriai paskelbė, kad, remiantis kartų teorija, galima išspręsti bendravimo problemas šeimoje, kolektyve ir visur, kur susiburia įvairaus amžiaus žmonės.
- Šiuo metu žemėje gyvena maždaug 7 kartos
- 1912‒1921 m. Didžiosios depresijos karta.
- 1922‒1927 m. Antrojo pasaulinio karo karta.
- 1928‒1945 m. pokario karta.
- 1946–1964 m. kūdikių bumo karta (baby boom).
- 1965–1976 m. X karta.
- 1977–1996 m. Y karta.
- 1997–2023 m. Z karta.
- nuo 2010 m. alfa karta (stiklo karta).
Įvairiose Europos valstybėse, JAV toks kartų skirstymas dėl politinių, ekonominių ir sociokultūrinių aplinkybių šiek tiek skiriasi, taip pat ir Lietuvoje reikėtų prie kiekvienos kartos laikotarpio pridėti ar atimti maždaug po 2‒3 metus.
- Stebima tendencija, kad Z kartos vaikai vis mažiau mokosi iš tėvų, o tėvai vis daugiau mokosi iš vaikų. Tėvai patys pasiduoda technologijų įtakai ir patys parodo vaikams pavyzdį, kaip leisti laiką prie išmaniųjų ekranų, vis dažniau vietoj gyvo bendravimo ar skambučio rašo trumpąsias žinutes su žodžių trumpiniais.
- Šiuolaikinėse šeimose yra po vieną ar keletą vaikų, todėl neretai tėvai iš vaikų padaro kultą, užkelia juos ant pjedestalo. Norėdami būti gerais tėčiais ir mamomis, daro viską, kad vaikui ir jiems būtų lengviau: antrokui riša batraiščius, dirba vaikų vairuotojais , dažnai vedasi pramogauti, perka vis naują išmanųjį telefoną, daro viską, kad tik vaikas nenuobodžiautų. Jei vaikas kelia isterijas, kad per mažai pažaidė kompiuteriu, tėvai leidžia dar žaisti, kad tik būtų ramu ir vaikas nepyktų, nepatirtų nemalonių jausmų. Tėvai net nepajunta, kaip jie atplėšia vaiką nuo galimybės mokytis gyvenime svarbių dalykų, ir pradeda tarnauti vaikui vietoj to, kad mokytų jį, kaip pasirūpinti mažais dalykais, savarankiškai rasti problemos sprendimą, leistų panuobodžiauti ar susitvarkyti su nemaloniomis situacijomis.
- Mokslininkai pastebi, kad dėl besaikio naudojimosi socialiniais tinklais formuojasi keturios neigiamos Z kartos asmeninės savybės (mokslininkai vartoja terminą „tamsioji tetrada“ ‒ psichopatinių asmenybės bruožų kombinacija):
- piktybiškas komentavimas socialiniuose tinkluose;
- sadizmas;
- psichopatija (asocialumas);
- makevializmas (manipuliavimas kitais dėl savanaudiškų tikslų).
uždaryti

Kuo mes skiriamės? Penkių kartų apžvalga
- Kūdikių bumo karta ‒ tai laikotarpio, kai gimė daugiausia kūdikių, karta. Šios kartos šūkis: „Mes išsikovojome!“. Jie laukia apdovanojimų už nuopelnus, nebūtinai materialinių. Tai optimistai, kantriai dirba siekdami rezultato, jiems svarbiau darbas, tik paskui asmeninis gyvenimas, būdinga komandinė dvasia. Bumo karta jaučia prieraišumą prie vienos darbo vietos, mano, kad gali dirbti tik čia ir tik tokį darbą. Jiems svarbi sveikata, finansinis saugumas, vaikų sėkmė ir aplinkinių pripažinimas.
- X karta ‒ savarankiški, veržlūs, nebijo keistis ir mokytis, jiems svarbi šeima, partnerystė ‒ pirma asmeninis gyvenimas, paskui darbas. Ši karta augo itin svarbių politinių įvykių metu, kai šalys ir jų žmonės iš komunistinio režimo ėjo demokratijos ir laisvės link. X karta mano, kad nusipelnė prasmingos karjeros ir laisvės rinktis! Didžiausia vertybė – visuotinė lygybė. X kartai itin svarbus asmuo ‒ mama. Ryšys su motina buvo pagrįstas besąlygine pagarba, dėkingumu, paklusnumu, būdingas neginčijamas nurodymų priėmimas, o tėvas tradiciškai buvo priimamas kaip šeimos galva ir maitintojas, kuriam vaikai turi paklusti, ir dažnu atveju jo netgi prisibijoti.
- Y karta – susikoncentravę į save, jautrūs aplinkinių nuomonei, liberalūs, nekantrūs. Jų vertybės formavosi liberalizacijos, verslo ir technologijų plėtros, globalizacijos laikotarpiu. Šiai kartai svarbiausia gyvenimo būdas, o darbas turi padėti jį susikurti. Į žmonių gyvenimus, į tarpasmeninius santykius jau smarkiai skverbiasi technologijos. Y kartai būdingi narcistinės asmenybės bruožai: nuolatinis žavėjimosi poreikis, dėmesio siekis, jiems sudėtinga palaikyti nuolatinius ir ilgalaikius santykius, būdingas savo asmeninių savybių ir gebėjimų pervertinimas, kritikos nepriėmimas, negebėjimas ir nenoras suprasti kitų jausmų ir nuomonės. Y kartos tėvai taiko naujus vaikų auklėjimo būdus (vyrauja humanistinės ir liberalaus auklėjimo idėjos). Tarp tėvų ir vaikų mezgamas artimas emocinis ryšys.
- Z karta – tai interneto karta, jų pasaulis suskaidytas į virtualų ir realų. Jų moto ‒ svarbiausia yra gyvenimo būdas! Jiems būdingas didelis pasitenkinimas savimi, bet jie yra psichologiškai pažeidžiami, fiziškai silpni, patiria daug nerimo , yra vartotojiški, žino savo teises, bet vengia pareigų, stokoja kantrybės, greiti ‒ greitai mąsto ir priima sprendimus, lengvai atlieka kelis darbus vienu metu. Jiems nuo gimimo skiepijama, kad jie gali laisvai pasirinkti, kada ir ką valgyti, kaip rengtis, ką mylėti, ką gerbti ir panašiai. Z karta užmezga stipresnį ryšį su tėvais ir yra sąžiningesnė karta.
- Alfa karta dar vadinama stiklo karta dėl to, kad auga tarp stiklinių ekranų nuo pat gimimo. Tai bus technologiškai raštinga karta (išmanieji įrenginiai ir skaitmeninė erdvė bus jų gyvenimo būdas ir pagrindinės komunikacijos priemonės), bet jie nekantrūs, bendravimas socialiniuose tinkluose alfa kartai svarbesnis už gyvą bendravimą (jie kuria savo pasaulį virtualioje erdvėje), jiems lengva žavėtis, bet sunku mylėti. Ko šiai kartai trūks, tai kūrybiško mąstymo, empatijos, iniciatyvumo, pakantumo, kantrumo.
uždaryti

Z kartos ypatumai
- Z kartos vaikai itin priklausomi nuo pagyrimų, jautrūs kritikai, nemėgsta prievartos, ilgų pamokslų ir griežtų taisyklių, apribojimų, jie nori, kad su jais būtų tariamasi, kad suaugusieji bendrautų kaip su sau lygiais. Autoritetu tampa asmuo, pateikęs vaikams žinių, kurių jie negali rasti internete.
- Z kartos vaikai vienu metu be didelių pastangų atlieka kelias ar keletą funkcijų: klausosi muzikos, daro namų darbų užduotis, kelia nuotraukas į socialinius tinklus ir valgo traškučius. Kai kuriais atvejais tai yra pranašumas, bet, kai atliekant darbus reikia įsigilinti ir susikaupti, nukenčia kokybė, nes darbas atliekamas paviršutiniškai.
- Z kartos vaikai yra daug laisvesni, todėl drąsiai reiškia savo norus, nuomonę, suaugusiems dažnai kelia klausimą „kodėl“, „kam to reikia?“ ar tiesiog be didesnių svarstymų išsako tai, kas yra ant liežuvio galo.
- Moksliniai tyrimai rodo, kad daugiau negu 50 proc. paauglių kasdien naudojasi išmaniaisiais įrenginiais, internetu, socialiniais tinklais (penktadalis jų socialiniuose tinkluose lankosi daugiau negu 10 kartų per dieną). Šios aplinkybės daro įtaką Z kartos vaikų asmenybinei raidai, todėl daugeliui jų būdinga
- narcisizmas,
- dėmesio sutrikimas,
- socialinė fobija (jiems gyvas kontaktas, bendravimas ar problemų aiškinimasis kelia didžiulį nerimą, įtampą, baimę),
- depresija (dėl naudojimosi socialiniais tinklais, kuriuose kuriama iliuzija, kaip kiti gerai gyvena, kokie yra gražūs ir protingi).
uždaryti

Iššūkiai, su kuriais susiduria Z karta
- Psichinė sveikata. Z kartos vaikai auga visuotinio pertekliaus laikais ‒ jie nuolat susiduria su stimulų perkrova: ryškios reklamos, pramogų ir prekių gausa bei įvairovė, būreliai, technologijos. Vaikai dar net nemokėdami kalbėti jau turi galimybę namuose naudotis internetu ir išmaniaisiais ekranais, kur susiduria su pavojais dėl netinkamo turinio internete, asmens duomenų konfidencialumo pažeidinėjimu, juos nuolat persekioja mintys apie virtualią realybę. Vaikai, leidžiantys daug laiko prie ekranų, praranda galimybę pažinti tikrąjį pasaulį, o ilgainiui realybė jiems pradeda atrodyti per daug sudėtinga, taigi ir mažiau patraukli, nes čia gyvenimas vyksta per lėtai ir ne taip, kaip jie norėtų. Šalutinis besaikio technologijų naudojimo kasdienybėje poveikis ‒ vaikų nerimastingumas, nekantrumas, dirglumas, nelaimingumo jausmas, mažėjanti motyvacija mokytis, dėmesio sutrikimai, depresijos rizika ir kt.
- Fizinė sveikata. Vaikai iki maždaug 10‒12 metų labai daug ko mokosi žaisdami įvairiausius žaidimus, ypač vaidmenų, vaizduotės ar vadinamuosius laisvuosius žaidimus, kur patys kuria taisykles, istorijas, personažus ir būna fiziškai aktyvūs. Žaidžiant tokius žaidimus aktyvinamos ir lavinamos įvairios kūno funkcijos (vaizduotė, kalba, stambioji ir smulkioji motorika) ir emocijų pasaulis (jausmų įvairovė ir jų įveika, veiksmas vyksta natūraliai, apgalvotai ar spontaniškai, bet vaiko tempu). Visa tai padeda vaikui vystytis tiek fiziškai, tiek psichiškai sveikam. Tačiau Z karta susiduria su iššūkiu užaugti sveikais ir visapusiškai išsivysčiusiais, nes tikruosius žaidimus išstumia virtualūs žaidimai arba žaislai ‒ robotai, o tokia veikla negali aktyvinti viso kūno funkcijų ir visų asmenybės komponentų. Daug Z kartos vaikų yra fiziškai silpni, vangūs, dažniau serga virškinimo sutrikimo ligomis, be to, kyla sunkių lėtinių ligų pavojus, didėja nutukimo rizika, atsiranda skeleto ir raumenyno vystymosi sutrikimų, neaiškios kilmės galvos skausmų ir kt.
- Bendrosios kompetencijos. Psichologė H. E Marano Z kartą vadina neryžtingųjų karta dėl per didelės tėvų globos, dėmesio ir kontrolės. Galimybė tėvams bet kada susisiekti su vaikais atima iš vaikų gebėjimą patiems spręsti problemas, priimti sprendimus, tad vaikai tampa pernelyg priklausomi nuo tėvų. Psichologė pastebi, kad Z kartos vaikai yra psichologiškai labai pažeidžiami, silpni, sunkiai pakelia net nedidelius išbandymus, susidūrę su sunkumais greita palūžta ir nuleidžia rankas, antra vertus smarkiai pervertina savo jėgas ir gebėjimus, sunkiai adaptuojasi darbo aplinkoje, stokoja savarankiško darbo įgūdžių, kūrybiškumo. Taigi Z karta stokoja daug kur pritaikomų bendrųjų kompetencijų.
uždaryti

Z kartos mokymosi ypatumai
- Nauda, kurią vaikai gauna naudodamiesi išmaniosiomis technologijomis, yra techninės žinios ir virtualaus bendravimo įgūdžiai. Tarkim, pradinių klasių mokiniai jau gana lengvai gali atlikti namų darbus kompiuteriu, naudodamiesi internetu ir kai kuriomis programomis, o paskui pristatyti savo darbą visai klasei.
- Pakito informacijos šaltiniai: spausdintos knygos pralaimi konkurencinę kovą su informacijos paieška internete. Z karta priima ir apdoroja informaciją greičiau, bet nedideliais kiekiais, geriausia, kai ji sutelpa į įrenginio ekraną ar vieną puslapį. Kadangi vaikai pasižymi greičiu, tai informaciją priima gana paviršutiniškai, o kad jie susikauptų ir susikoncentruotų į mokymąsi, jiems turi būti įdomu, nes per prievartą jie nedarys nieko.
- Z kartos mokiniai gali vienu metu apdoroti didelius informacijos kiekius. Tai pagrindžia naujausi neurologiniai smegenų tyrimai, kurie rodo, kad šiuolaikinių vaikų smegenys jau yra kiek kitokios negu ankstesnių kartų. Tarkim Z kartos mokinių trumpalaikės (darbo) atminties pajėgumai jau yra didesni negu ankstesnių kartų, todėl jie gali efektyviai dirbti su informacija iš karto, ją greitai susirasti, pritaikyti. Ilgalaikė atmintis jau kitokia. Tai, kas nugula į ilgalaikę atmintį, yra sunkiau atgaminama ir panaudojama reikiamu momentu. Tuo galima paaiškinti, kodėl šiandieniniai mokiniai taip sunkiai ir nenoriai mokosi mintinai istorijos datas ar kalnų ir ežerų pavadinimus, o išmokę ne visada pasinaudoja turima informacija, nes jiems ją atgaminti reikia daugiau pastangų negu iš karto naudojantis informacijos šaltiniais.
- Lietuvos mokslininkų atliktas tyrimas apie mokinių poreikius mokantis tiksliųjų dalykų parodė, kad daugelis mokinių ilgisi vadinamosios rankų dimensijos, t. y. darbo naudojantis realiomis priemonėmis, eksperimentavimo, čiupinėjimo, lietimo, patyrimo per pojūčius, darbo atlikimo savomis rankomis. Tai svarbi žinutė tėvams ir mokytojams ‒ Z kartos vaikams patyrimas kažką atliekant savomis rankomis, naudojant tikras medžiagas labai sustiprina realybės pojūtį, palengvina naujų žinių, teorijos supratimą ir aplinkos pažinimą.
uždaryti