Kaip ugdyti tvirtą, aplinkos spaudimui gebantį atsispirti paauglį

Faktai, kurie jus nustebins… 

Aplink mus nuolat vyksta tabako, alkoholio ir kitų narkotinių medžiagų reklama. Jos poveikis stiprus.

Plačiau..

Faktai, kurie jus nustebins… 

  • Reklama yra visur. Aplink mus nuolat vyksta tabako, alkoholio ir kitų narkotinių medžiagų reklama. Jos poveikis stiprus. Pastebėta, kad jau nuo ankstyvos vaikystės gebame įsiminti, atpažinti ir sieti matomas reklamas su gamintojų prekės ženklais. Neįtikėtina, kad vaikai jau nuo 3 metų amžiaus atpažįsta alkoholio prekės ženklus!
  • Taikinys – paaugliai. Kaip manote, kodėl tabako ir alkoholio kompanijos reklamose taip stengiasi patraukti jaunimo dėmesį? Pasirodo, būtent 12 – 13 m. paaugliai jau pradeda eksperimentuoti su šiomis medžiagomis. 90 proc. rūkorių rūkyti pradėjo aštuoniolikos metų ir ankščiau.
  • Reklama galinga. Net ir tiems paaugliams, kurie niekada nebandė rūkyti, bet matė tabako reklamas, išauga tris kartus didesnis pavojus, kad greitu metu jie vis dėlto pabandys rūkyti, nei tiems, kurie tokių reklamų nematė.
  • Reklama turi įvairių formų. Alkoholinių gėrimų kompanijos kuria internetinius puslapius, kuriuose reklamuojami alkoholiniai gėrimai. Dauguma jų orientuoti į jaunimą, nes juose gausu interaktyvių žaidimų ir konkursų, kurių nugalėtojams siūlomi patrauklūs prizai.
uždaryti

Tėvų elgesio galia ir alkoholio vartojimas 

Paauglių įpročius formuoja ne tik tėvų elgesys.

Plačiau..

Tėvų elgesio galia ir alkoholio vartojimas 

  • Paaugliai mato – paaugliai kartoja. Iš tėvų nuo pat ankstyvos vaikystės mokomasi ir įpročių. Vaikai nuo mažumės stebi, kaip tėvai elgiasi susidūrę su sunkumais, kaip tvarkosi su įtampa, kaip valdo emocijas. Tėvų įpročiai daugiau mažiau tampa vaikų įpročiais. Keisdami savo įpročius tėvai keis ir paauglių elgesį. Jei atrasite kitų būdų atsipalaiduoti po sunkios dienos nei taurė vyno ar bokalas alaus, padarysite didelę paslaugą ne tik savo sveikatai, bet ir savo atžaloms.
  • Svarbu tai, ką paaugliai girdi šeimoje. Paauglių įpročius formuoja ne tik tėvų elgesys. Tėvų įsitikinimai, girdimi per pokalbius, humoras apie alkoholio vartojimą taip pat svarbūs. Jei tėvai mano, kad tikras vyras turi išgerti, arba mama tiki, jog rūkanti moteris atrodo elegantiška ir emancipuota – labai tikėtina, kad taip mąstys ir paauglys.
  • Tėvai turi aiškiai pasakyti „ne“. Tyrimai rodo, kad tėvų nusiteikimas apie savo atžalų rūkymą ar alkoholio vartojimą nemažai lemia, ar šias medžiagas paaugliai iš tiesų vartos. Tėvų, kurie labai neprieštarautų, jei sūnus ar dukra rūkytų bei gertų, paaugliai dvigubai dažniau rūkė ir trigubai dažniau gėrė alkoholį nei tie, kurių tėvai rūkymui ar alkoholio vartojimui prieštarautų.
  • Paauglystėje nėra saugaus būdo vartoti alkoholį. Nemažai tėvų tiki mitu, kad per šeimos susibūrimus, šventes nėra nieko blogo duoti šiek tiek alkoholio paragauti ir paaugliams. Kai kurie tėvai mano, jog taip moko juos vartoti alkoholį saugiai. Deja, tyrimai atskleidžia priešingą situaciją: paaugliai, kurių tėvai jiems davė ragauti alkoholio namie, daugiau jo ima vartoti ir su bendraamžiais už namų ribų, nei tie, kurių tėvai to nedarė.
uždaryti

Apsauga nuo neigiamos aplinkos įtakos – šeima 

Dažnai verda diskusijos apie tai, kas turi didesnę įtaką paaugliams. Dalis tėvų įsitikinę, kad jų atžalai įžengus į paauglystę ir pradėjus maištauti, jie bejėgiai prieš aplinkos (bendraamžių, interneto) įtaką.

Plačiau..

Apsauga nuo neigiamos aplinkos įtakos – šeima 

  • Kiekviena šeima skirtinga. Dažnai verda diskusijos apie tai, kas turi didesnę įtaką paaugliams. Dalis tėvų įsitikinę, kad jų atžalai įžengus į paauglystę ir pradėjus maištauti, jie bejėgiai prieš aplinkos (bendraamžių, interneto) įtaką. Atlikti tyrimai psichologams leidžia daryti išvadas, kad tai individualu ir kiekvienoje šeimoje yra kitaip.
  • Santykiai ir taisyklės – svarbiausia. Emociniai ryšiai santykiuose ir esamos taisyklės – štai, kas lemia išties daug. Šeimose, kur tėvai nuo mažumės gebėjo sukurti aiškias taisykles ir užmegzti su vaikais artimus santykius, paaugliai yra atsparesni išorės įtakai, ne tokie patiklūs.
  • Paaugliai išorėje ieško to, ko trūksta šeimoje. Šeimose, kur vyrauja paviršutiniškas bendravimas apie buitį, vengiama dalintis asmenine patirtimi, mažai bendrų veiklų, nėra tvirtų emocinių ryšių, paaugliai išgyvena emocinio artumo stygių ir bando jo ieškoti išorėje. Tuomet jie lengviau pasiduoda draugų įtakai. Dažnai tokie paaugliai nepasitiki savimi, todėl yra imlesni viskam, kas padeda sudaryti geresnį įspūdį apie save. Alkoholio ir tabako pramonei pasiekti juos per žiniasklaidą – tik vienas žingsnis.
uždaryti

Žiniasklaidos įtaka 

Jaunimą gali veikti per radiją ar internete transliuojamos mėgstamos dainos, kuriose dainuojama apie narkotinių medžiagų vartojimą.

Plačiau..

Žiniasklaidos įtaka 

  • Įsiklausykite į dainų žodžius. Jaunimą gali veikti per radiją ar internete transliuojamos mėgstamos dainos, kuriose dainuojama apie narkotinių medžiagų vartojimą. Vieno tyrimo metu ištirta 1000 dainų. Paaiškėjo, kad ketvirtadalyje jų skambėjo žodžiai, susiję su alkoholiu, tabaku ar kitomis nelegaliomis narkotinėmis medžiagomis. Marihuana / kanapės buvo dažniausiai dainose minima nelegali narkotinė medžiaga.
  • Kritiškai vertinkite filmus. Išnagrinėjus 200 populiarių filmų Vakarų šalyse, paaiškėjo, kad iš jų tik 5 proc. nėra vaizduojamos jokios narkotinės medžiagos. Apie 90 proc. likusių filmų vaizduojami tabako gaminiai ir / ar alkoholis, o penktadalyje – nelegalūs narkotikai.
  • Paaugliai kartoja. Jaunimas daug pozityviau reaguoja į alkoholį ar mintį apie jo pavartojimą, kai filmuose pamato savo mėgstamus aktorius, vartojančius alkoholį. Paaugliai yra linkę kartoti tai, ką mato ekrane. Visa tai veikia jų požiūrį į narkotinių medžiagų vartojimą ir priimamus sprendimus.
  • Paaugliai daro įtaką vienas kitam. Paaugliai linkę aptarti matytas televizijos programas, filmus, kompiuterinius žaidimus ar dainas, o juose skambantys dviprasmiški žodžiai apie tai, kad lyderystė, populiarumas yra neatsiejami nuo alkoholio ar kitų medžiagų vartojimo, skatina paauglius mėgdžioti ir sekti tokiais pavyzdžiais.
uždaryti

Reklamos agentūros neriasi iš kailio 

Alkoholiniai gėrimai reklamuojami žurnaluose, reklaminiuose stenduose, laikraščiuose, plakatuose, konkursų metu, ant drabužių .

Plačiau..

Reklamos agentūros neriasi iš kailio 

  • Vaikus reklama veikia kasdien. Alkoholiniai gėrimai reklamuojami žurnaluose, reklaminiuose stenduose, laikraščiuose, plakatuose, konkursų metu, ant drabužių .
  • Nėra dovanų už dyką. Tabaką gaminančios ir parduodančios kompanijos remia sporto varžybas, siekdamos, kad jas pastebėtų didelė jaunų žmonių auditorija. Šios įmonės taip pat dovanoja reklaminius atributus su savo logotipais: kepurėles, marškinėlius, kuprines, taip siekdamos daryti įtaką.
  • Internete reikia būti budriam. Kartais tėvai mano, kad vaikui saugiau praleisti laiką internete nei šlaistytis gatvėmis. Naudodami internetą informacijos rinkimui, bendravimui ar pramogoms, jaunuoliai gali susidurti su narkotines medžiagas reklamuojančiomis žinutėmis. Kai kuriuose internetiniuose puslapiuose šios medžiagos pateikiamos kaip nežalingas laisvalaikio užsiėmimas, lengvinantis bendravimą ar didinantis smegenų galią. Internetu nusipirkti nelegalių narkotinių medžiagų gali būti taip pat lengva, kaip nusipirkti knygą ar drabužį.
  • Nepasiduokite reklamos įtakai. Reklamoje pateikiama informacija gali skatinti nesveiką gyvenimo būdą bei narkotinių medžiagų vartojimą. Mokydami vaiką kritiškai vertinti reklamą ir protingai pasirinkti, jį saugome.
uždaryti

Kaip ugdyti paauglio tvirtumą? 

Mokykite mąstyti kritiškai, kad paauglys neimtų aklai mėgdžioti savo bendraamžių.

Plačiau..

Kaip ugdyti paauglio tvirtumą? 

  • Mokykite mąstyti kritiškai. Kad paauglys neimtų aklai mėgdžioti savo bendraamžių ar to, ką mato internete bei reklamose, jam reikalingos tam tikros asmeninės savybės ir gebėjimai. Svarbu mokytis kritiškai mąstyti, t. y. viskuo aklai nesižavėti. Paauglystėje kritinis mąstymas dar tik pradeda formuotis. Čia būtina suaugusiųjų pagalba: skatinti paauglį reikšti savo nuomonę, kviesti diskutuoti, pasverti teigiamas ir neigiamas puses ir galiausiai pasirinkti.
  • Svarbus gebėjimas atidėti poreikio ar noro patenkinimą. Paaugliams tai labai sunku. Jų smegenys dar nėra pakankamai susiformavusios, kad „nuspaustų stabdį“, kai akys mato, o širdis nori. Taigi vėl reikia suaugusiojo. Tik situaciją apsunkina tai, kad dažnai bandome mokyti aiškindami, moralizuodami, reikalaudami. Jokie žodžiai taip gerai nemoko, kaip tėvų elgesio pavyzdys.
  • Paauglius ugdote savo pavyzdžiu. Pirmiausiai savo pavyzdžiu mokome atžalas susivaldyti, išlaukti. Jei parduotuvėje apsipirkinėdami lengvai nepasiduodate akcijoms ir laikotės sudaryto pirkinių sąrašo, tikėtina, to mokysis ir jūsų atžala. Jei per masinius išpardavimus elgiatės ramiai ir racionaliai perkate tik tai, ko iš tiesų reikia, vėlgi jį ugdote.
  • Svarbu mokyti numatyti savo elgesio pasekmes. Paaugliai tikrai impulsyvūs – jų smegenys dar ne visada geba pirma pagalvoti, tik po to daryti. To reikia mokytis. Jei kelyje vairuojate neviršydami greičio, susilaikote nuo nepagarbaus elgesio kitų eismo dalyvių atžvilgiu, arba pavartoję alkoholio niekada nesėdate už vairo, atsakingo elgesio mokote ir savo vaikus. Būtent iš jūsų paaugliai kasdien sužino, ko geriau nedaryti ir kodėl.
uždaryti
Next
Next

Apklausa

Ar turite šeimos taisykles?