Alkoholis ir tabakas - dažni svečiai paauglystėje

Dalintis

1. Susipažinkite dar kartą – alkoholis 

Labiausiai tikėtina, kad viena pirmųjų psichoaktyviųjų medžiagų, kurią išbandys Jūsų vaikas, bus alkoholis.

Susipažinkite dar kartą – alkoholis 

Labiausiai tikėtina, kad viena pirmųjų psichoaktyviųjų medžiagų, kurią išbandys Jūsų vaikas, bus alkoholis.

  • Taip, alkoholis yra psichoaktyvioji medžiaga. Jis veikia smegenis jas slopindamas. Taip prarandama kontrolė, atsipalaiduojama, didėja rizika priimti klaidingus sprendimus: vairuoti apsvaigus, turėti per ankstyvus ar nesaugius lytinius santykius,  pavartoti ir kitas psichoaktyviąsias medžiagas.
  • Jūsų vaikas greičiausiai savo pirmojo alkoholinio gėrimo gaus iš suaugusiojo rankų.
  • Jei Jūsų vaikas panašus į kitus paauglius, pirmojo alkoholinio gėrimo paragaus būdamas 12–15 metų arba anksčiau. Įtikinti šiuolaikinį paauglį nevartoti šios psichoaktyviosios medžiagos nėra lengva, nes alkoholis ir jį vartojančių žmonių yra visur. 
uždaryti

2. Kaip išmokstama vartoti alkoholinius gėrimus? 

Tai, kokią nuomonę vaikas turės apie alkoholį ir jo vartojimą, labai priklauso nuo aplinkos, kurioje jis / ji auga.

Kaip išmokstama vartoti alkoholinius gėrimus? 

Tai, kokią nuomonę vaikas turės apie alkoholį ir jo vartojimą, labai priklauso nuo aplinkos, kurioje jis / ji auga.

  • Vaikas pirmiausia stebi savo tėvų elgesį: kaip, kiek dažnai ir kiek daug jie vartoja alkoholio. Taip pat vaikai klauso, ką tėvai apie tai kalba, ar toleruoja alkoholio vartojimą, pavyzdžiui, kad kas vakarą atsipalaiduoti išgeriant butelį alaus ar taurę vyno yra normalu arba kad nė viena šventė nebus linksma be alkoholio, ir pan.
  • Tyrimai rodo, kad tie vaikai, kurių tėvai vartoja nemažai alkoholio ir tai laiko norma, dažniau yra linkę elgtis panašiai. Ir priešingai, jei atžala mato, kad jo tėvai nevartoja alkoholio arba tai daro saikingai ir atsakingai, didelė tikimybė, kad vaikai vėliau elgsis taip pat.
  • Paauglių elgesį ir įsitikinimus apie šios psichoaktyviosios medžiagos vartojimą formuoja ir bendraamžiai bei įvairios žiniasklaidos priemonės: televizija, internetas ir kt. Taip pat paauglys nuomonę apie alkoholį susidaro ir stebėdamas savo kūno reakciją, pojūčius pavartojus alkoholio.
uždaryti

3. Stereotipai, kuriuos verta keisti 

Norėdami keisti savo vaiko elgesį, pradėkite nuo savęs. Keiskite itin paplitusius įsitikinimus apie alkoholio vartojimą.

Stereotipai, kuriuos verta keisti 

Norėdami keisti savo vaiko elgesį, pradėkite nuo savęs. Keiskite itin paplitusius įsitikinimus apie alkoholio vartojimą. 

  • Manoma, kad alkoholis leidžia lengviau bendrauti, nes atpalaiduoja, jaučiama mažiau nerimo. Visgi alkoholis gali atpalaiduoti taip, kad neretai jo pavartojus pasakoma ar padaroma tai, dėl ko vėliau tenka gėdytis ar gailėtis.
  • Kadangi vaikai mato, kaip alkoholis vartojamas visur (namie, per televiziją, filmuose), užkirsti nepilnamečiams kelią vartoti alkoholį yra labai sunku. Daugelis tėvų tikrai pasiduoda socialiniam spaudimui, kad vartoja visi, kad tai yra normalu, todėl net nebando paveikti savo vaikų elgesio, tikisi, kad jie savaime išvengs problemų. Visgi tėvų įsitikinimai ir pastangos yra svarbios paaugliui reguliuojant jo elgesį. Atsiranda vis daugiau šeimų, kuriose alkoholio atsisakoma visiškai, ir vaikai seka šiuo pavyzdžiu.
  • Itin paplitęs įsitikinimas, kad vartoti alkoholį yra normalu, įprasta. O žalą alkoholis sukelia tik nedidelei grupelei asocialių asmenų, kurie nesugeba susivaldyti jį vartodami. Tačiau tyrimai rodo, kad, kuo jaunesniame amžiuje žmogus pradeda vartoti alkoholį, tuo didesnė tikimybė, kad ateityje jis gers dažnai, gausiai, stipresnius alkoholinius gėrimus ir turės problemų dėl alkoholio vartojimo.
  • Daugelis tėvų atlaidžiai žiūri į savo vaikus, kartu su jais ragaujančius alkoholinius gėrimus. Yra manančių, kad taip vaikai išmoks vartoti alkoholį atsakingai. Švedijoje atlikto tyrimo duomenimis, tie vaikai, kurių tėvai niekada neleidžia jiems išgerti, iš tikrųjų suvartoja trigubai mažiau alkoholio negu tie vaikai, kurių tėvai dažnai leidžia paragauti alkoholinių gėrimų.
uždaryti

4. Alkoholis ir lytiniai santykiai 

Paauglių lytiniai santykiai – taip pat jautri tema tėvams. O derinys su alkoholiu – tikras galvos skausmas!

Alkoholis ir lytiniai santykiai 

Paauglių lytiniai santykiai – taip pat jautri tema tėvams. O derinys su alkoholiu – tikras galvos skausmas!

  • Alkoholis skatina priimti neapgalvotus sprendimus. Paaugliams vienas svarbiausių dalykų yra jų seksualumas. Taigi paaugliai priima sprendimus ir dėl lytinių santykių: kada ir su kuo jų turėti. Vartodami alkoholį, jie gali  nuspręsti neatsakingai, rizikingai.
  • Tyrimai rodo, kad paaugliai, kurie vartoja alkoholinius gėrimus, anksčiau pradeda lytinį gyvenimą, dažniau turi lytinių santykių ir turi daugiau lytinių partnerių.
  • Išgėrę paaugliai rečiau naudoja prezervatyvus, dažniau suserga lytiniu būdu plintančiomis ligomis, paauglės neplanuotai pastoja.
uždaryti

5. Ar tikrai viską žinote apie tabaką? 

Rūkymas labai plačiai paplitęs daugelyje pasaulio šalių, todėl ima atrodyti, kad rūkyti – normalu. Bet ar tikrai?

Ar tikrai viską žinote apie tabaką? 

Rūkymas labai plačiai paplitęs daugelyje pasaulio šalių, todėl ima atrodyti, kad rūkyti – normalu. Bet ar tikrai?

  • Ar žinojote, kad visuose tabako gaminiuose esantis nikotinas yra stipri psichoaktyvioji medžiaga? Ir ne bet kokia, o sukelianti stiprią priklausomybę. Iš tų, kurie pabando rūkyti, apie 70 – 90 proc. tampa priklausomi.
  • Visi esame girdėję, kad rūkymas labai kenkia sveikatai: sukelia širdies, kraujagyslių, plaučių ligas, vėžį. Tačiau ar žinojote, kad rūkymas gali sukelti ir kitas ligas: kataraktą, impotenciją, nevaisingumą, miego sutrikimus ir kt.?
  • Ar žinojote, kad pasaulyje nuo rūkymo miršta daugiau žmonių negu nuo autoavarijų, savižudybių, žmogžudysčių ir AIDS kartu sudėjus?!
  • Pastebėta, kad paaugliai, pradedantys rūkyti nuo 12–15 metų, dažnai anksčiau pradeda vartoti alkoholį ir marihuaną negu tie, kurie nerūko ar pradeda rūkyti vėliau. Padėdami savo vaikui nerūkyti, padedate jam nevartoti ir kitų psichoaktyviųjų medžiagų.
uždaryti

6. Elektroninės cigaretės – išsigelbėjimas ar nauja grėsmė? 

Dažnai manoma, kad elektroninės cigaretės nekelia didelio pavojaus asmens sveikatai ir gali būti puikus cigarečių pakaitalas. Tačiau pažvelkite atidžiau...

Elektroninės cigaretės – išsigelbėjimas ar nauja grėsmė? 

Dažnai manoma, kad elektroninės cigaretės nekelia didelio pavojaus asmens sveikatai ir gali būti puikus cigarečių pakaitalas. Tačiau pažvelkite atidžiau...

Iš pirmo žvilgsnio elektroninės cigaretės pranašesnės už tradicines cigaretes, nes parūkius nelieka kvapo, pelenų, dantys ir pirštai nepagelsta, nekyla aplinkinių pasipriešinimo ir kt. Tačiau ištyrus jų sudėtį, paaiškėjo keli dalykai. 

Elektroninėse cigaretėse yra kancerogeninių ir kitų nuodingų medžiagų. Taip pat į cigarečių sudėtį įeina aerozolis. Ištyrus jo sudėtį, rasta įvairių metalų, kurių daugelis kelia pavojų sveikatai. Beje, jų koncentracija buvo didesnė arba tokia pat kaip ir tabako cigarečių dūmuose.

Elektroninės cigaretės, kaip ir įprastos, kenkia sveikatai. Elektroninių cigarečių vartotojai skundžiasi pakilusiu kraujospūdžiu, galvos skausmu ir svaigimu, nemiga, nerimu, drebuliu, krūtinės skausmais, raumenų ir sąnarių skausmu, sutrikusiu virškinimu ir t. t. Taip pat paaiškėjo, kad užtenka parūkyti elektroninę cigaretę 5 minutes, kad ji pakenktų plaučiams.Elektroninėse cigaretėse yra nikotino,  jos taip pat sukelia priklausomybę. Daugėja duomenų, rodančių, kad vartojant šias cigaretes neretai pereinama prie įprasto tabako cigarečių. 

uždaryti

Patarimai 

  1. ESATE PAVYZDYS
  2. MEŠKOS PASLAUGA
  3. KALBĖKITE
  4. KARTOKITE
  5. BŪKITE NUOŠIRDŪS
  6. PADĖKITE

Patarimai 

  • ESATE PAVYZDYS. Jūs esate svarbiausias pavyzdys savo vaikui. Todėl elkitės taip, kaip norėtumėte, kad elgtųsi Jūsų vaikas. Nerūkykite patys ir neleiskite to daryti šeimos nariams ar į namus užsukusiems Jūsų draugams. Jeigu rūkote, bandykite mesti. Taip sumažinsite tikimybę, kad Jūsų vaikas ims rūkyti. Taip pat venkite savo vaiko akivaizdoje padauginti alkoholio, vartoti jį kasdien ar rengti vakarėlius, kurių metu Jūsų vaikui namuose būtų prieinami alkoholiniai gėrimai.
  • MEŠKOS PASLAUGA. Nesiūlykite savo paaugliui kartu išgerti ar užtraukti dūmo, manydami, kad su Jūsų priežiūra jis išmoks saugiai vartoti šias psichoaktyviąsias medžiagas. Nėra saugaus kiekio besivystančioms paauglio smegenims. Kuo vėliau jis paragaus tabako ar alkoholio, tuo didesnį atsparumą jų neigiamam poveikiui turės.
  • KALBĖKITE. Kalbėkite su savo vaiku apie tabako ir alkoholio vartojimo pasekmes, papasakokite, kokią žalą jo augimui ir sveikatai tai daro. Dažnai jaunimas net nežino, kad alkoholiu galima apsinuodyti ar nuo jo net mirti. Taip pat neįvertina, kaip greitai tampama priklausomu nuo rūkymo.
  • KARTOKITE. Kalbėkite su savo atžala ir apie lytinius santykius vartojant alkoholį. Papasakokite, kodėl šis „derinys“ nesaugus. Aptarkite tai ne vieną kartą.
  • BŪKITE NUOŠIRDŪS. Jei rūkote, būkite atviri. Paaiškinkite savo vaikui, kad tai problema, su kuria kovojate. Papasakokite, kaip sunku mesti rūkyti. Pabrėžkite, kad jį mylite ir nenorite, kad ir jis tai patirtų.
  • PADĖKITE. Jei Jūsų vaikas jau rūko, pasiūlykite jam keisti kasdienius įpročius. Rūkaliai sieja rūkymą su tam tikra kasdiene veikla. Ją keičiant, lengviau tampa atsisakyti ir įpročio rūkyti. Skatinkite savo vaiką sveikai maitintis ir sportuoti. Taip pat aptarkite su savo vaiku tabako industrijos siekius. Jos atstovai siekia, kad paaugliai taptų jų klientais ateityje. Paskatinkite vaiką internete pasidomėti tabako ir alkoholio bendrovių daromu poveikiu žmonėms ir gamtai.
uždaryti

1. Vienas lauke ne karys 

Jeigu Jūsų atžala jau rūko ir nepajėgia pats atsikratyti šios priklausomybės, padėkite jam.

Vienas lauke ne karys 

Jeigu Jūsų atžala jau rūko ir nepajėgia pats atsikratyti šios priklausomybės, padėkite jam.

Užduotis:

  • Kartu su vaiu užrašykite priežastis, kodėl jam patinka rūkyti (atsipalaiduoja, pritampa prie draugų ir kt.).
  • Taip pat surašykite dalykus, kurie Jūsų vaikui nepatinka rūkyme (išlaidos, tėvų reakcija ir kt.).
  • Ramiai, be kaltinimų ir pamokslavimo aptarkite tai, kas jį skatina rūkyti.  Kartu pamąstykite, kaip jis galėtų atsipalaiduoti ar pritapti prie draugų kitais būdais, be psichoaktyviųjų medžiagų.  Išgirdę, kas Jūsų vaikui nepatinka rūkant, pritarkite: paminėtos priežastys taip pat gali paskatinti atsisakyti šio žalingo įpročio. 
uždaryti

2. Didinkite pagalbos arsenalą 

Jeigu vis dar nesiseka padėti savo vaikui mesti rūkyti arba jis nesupranta, kodėl turėtų, galite pasinaudoti ir papildomomis priemonėmis.

Didinkite pagalbos arsenalą 

Jeigu vis dar nesiseka padėti savo vaikui mesti rūkyti arba jis nesupranta, kodėl turėtų, galite pasinaudoti ir papildomomis priemonėmis.

Užduotis:

  • Štai čia yra interaktyvi skaičiuoklė „Nerūkyti nieko nekainuoja“. Naudodamiesi ja, apskaičiuokite, kiek pinigų Jūsų rūkalius jau išleido ir kiek jų turės ateityje. Taip pat galima apskaičiuoti, kiek rūkydamas Jūsų vaikas prarado gyvenimo metų.
  • Čia yra kampanijos „Eksrūkaliai nenugalimi“ interneto svetainė. Joje  teikiama nemokama pagalba atsisakant rūkymo.
uždaryti

3. Tiesa karti, bet reikalinga 

Prieš pradėdami pokalbį su vaiku apie alkoholio ir tabako žalą, pirmiausia atkreipkite dėmesį į savo elgesį.

Tiesa karti, bet reikalinga 

Prieš pradėdami pokalbį su vaiku apie alkoholio ir tabako žalą, pirmiausia atkreipkite dėmesį į savo elgesį.

Užduotis:

  • Apsvarstykite savo elgesį, susijusį su šių medžiagų vartojimu.
  • Pagalvokite, ką darote tinkamai, o ką vertėtų keisti.
  • Vėliau, kalbėdami su savo atžala apie tai, kodėl nereikia gerti alkoholio ir rūkyti, būkite atviri. Neslėpkite savo ydų, nes vaikai labai gerai mato ir pažįsta savo tėvus. Jeigu jie jaus, kad esate atviri ir nemeluojate, taip pat norės labiau atsiverti Jums.
uždaryti